februaritjej

1000-ord

Mat och marknadsundersökning

Det talas mycket om vilka trender som går i mat. Ja, det vill säga vad folk tenderar att välja för mat, ska jag väl säga. För den som inte är så inblandad i samtidens marknadsundersökningar kanske inte detta är ett ämne som hen tänkt på särskilt mycket. Kanske är det många av er som just nu läser detta som känner att ni inte alls bryr er. Till er säger jag: Välkommen tillbaka en annan dag, för idag kommer det nämligen handla om marknadsundersökning och matvanor.

Kul att du är kvar. Nu åker vi.

För ett antal år sedan dominerade GI. Kommer ni ihåg den här typen av kost? Jag minns att jag hoppade på tåget rejält och marknadsundersökningarna som kom då visade att det var flest människor som såg denna ”diet” som trovärdig. Man köpte helt enkelt att metoden var bra för att må bra och för att gå ner i vikt.

När GI, eller intresset för den, avtog så var det många som såg sig om efter nytt. Det blev också tydligt i en marknadsundersökning jag läste i mellanperioden. Det var lite förvirrat, minst sagt. Sedan kom en trend som, något förvånande, mina båda föräldrar plockade upp. Det handlade om 5-2. Minns ni den? Jag minns en marknadsundersökning jag läse som talade om att det var den mest breda dieten på marknaden. Ja, det faktum att mina föräldrar, som då var i 60-årsålder, antog utmaningen var väl kanske ett bevis för detta.

5-2 handlade om att äta som man brukade under 5 dagar i veckan. Under de andra 2 dagarna skulle man däremot hålla tillbaka på kalorierna rejält. Det fanns något slags regel för det där som alla som sysslade med det höll sig till. En marknadsundersökning visade att det var betydligt fler som var skeptiska till denna än till ovanstående föregångare.

Sedan kom LCHF-vågen och marknadsundersökningarna exploderade. Maken till populär kostmetod hade man aldrig sett. En marknadsundersökning jag läste visade att man, redan några månader efter genombrottet, kunde se en oerhört positiv inställning. Även denna metod kom att bli populär på bred front hos befolkningen. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Nog för att jag läser flest marknadsundersökningar om hemlandet men det är ändå intressant att titta på ett globalt perspektiv.

Vilka av dessa trender hängde ni med på? Var det någon ni kände särskilt starkt för eller någon ni var mindre exalterade för? Kanske kan vi göra vår egen marknadsundersökning om saken. Återkom gärna med förslag om hur det skulle gå till i så fall!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *