Man sökte folk till ett företag inom en bransch jag aldrig någonsin hört talas om förut. De sökte folk som kunde arbeta med facility management. Därför tänkte jag att detta inte var något för mig. Jag menar, om man inte vet vad facility management ens är. Hur skulle jag då kunna utföra arbetet?
Jag tar det från början. Det är ett antal år sedan nu. Långt innan facility management blev något som de flesta företag och verksamheter känner till mycket väl. Det var en bekant som bedrev en städfirma som skulle utveckla sitt utbud av tjänster. Jag tror att frågan ställdes till de allra flesta som hon kände. Facility management hit och dit. Alla fick samtalet, det har vi kompisar pratat mycket om efteråt. Hon ville sälja in företaget och tjänsterna och betona vilken bra arbetsplats det var.
Saken var bara att det fungerade på mig efter ett tag. Det var nämligen på det viset att jag blev varslad från mitt gamla jobb som jag hade då. Jag vände mig därför till min kompis och frågade om jobbet inom facility management fanns kvar. Det gjorde det tydligen så jag tackade ja.
I detta läge hade jag ingen aning om vad jag hoppades på eller förväntade mig. Kom ihåg att facility management vid denna tidpunkt var en tjänst som gemene man inte kände till. Detta skulle jag alltså jobba med. Min vän säkerställde att vi alla, de nya, i personalen skulle få en utbildning under ett par veckors tid. Det skulle stå helt klart för oss vad facility management var och vilka krav som ställdes på oss. Jag köpte det bara till hälften.
Sedan kom dagen då jag skulle rycka in och jobba med facility management för första gången. Det var nervöst. Utbildningen hade visserligen varit omfattande men det var fortfarande svårt att veta hur det skulle tas emot. Var vi tillräckligt bra ens? Räckte det vi kunde för att göra företagets kunder nöjda? Denna fråga ställde vi oss dagligen.
Den första kund jag fick var ett kontorskomplex. Även detta var ett koncept som inte var i närheten av lika populärt då som idag. Det var ett bra gigg. Det var många lokaler som skulle städas. Många önskemål fanns, både från företaget som ägde lokalerna och från företagen som hyrde deras lokaler. Det skulle finnas frukt, det skulle finnas drickor, kaffe och snacks. Ja, det var ett stort ansvar som vilade på våra axlar som skötte facility management. Vi löste det med bravur, om ni frågar mig.
Jag kan se tillbaka på min tid inom facility management och minnas den med värme idag. Det var längesen men det var också under en lång tid. 5 år blev det med facility management innan jag rörde mig vidare. Himla härligt och himla fin tid.
Vad har ni jobbat med? Skriv gärna era historier i kommentarsfältet!