februaritjej

1000-ord

Outsourcing av kundtjänst

Jag och min partner hade funderat länge och väl innan vi tog beslutet. Det gick sin gilla gång, så att säga. Det är knappast något nytt för oss som företagare eller för vårt bolag. Saker och ting brukar få ta tid, och det är så vi föredrar att ha det.

I detta inlägg kommer jag beskriva om när vi tog beslutet att oursourca kundtjänst till en annan firma. Det var något som vi gjorde för ett år sedan nu och det är därför jag tar tillfället i akt att skriva om det. På årsdagen av outsourcingen av kundtjänst – om man så vill.

Saken är den att jag inte visste någonting om detta. Inte heller min kollega och partner var särskilt bevandrad i ämnet outsourcing av kundtjänst. Som med så många andra saker i vårt unga företag var vi tvungna att skjuta från höften en smula. Vi har gjort så många gånger och de allra flesta gånger har vi landat på fötterna.

Nu skulle det alltså ske något helt nytt. Vi hade haft kontakt med ett antal aktörer som erbjöd outsourcing av kundtjänst. Vi gick på det alternativ som hade flest kunder och längst erfarenhet. Det brukar alltid vara en bra idé, särskilt när det handlar om ett ämne som man inte har så bra koll på. Detta kan man lugnt säga om outsourcing av kundtjänst i vårt fall.

Det gick väldigt fort från första kontakt till påskrivet kontrakt. Detta tycker jag är en bra sak eftersom vi alltid tenderar att dra ut på tiden. Vi behövde outsourcing av kundtjänsten snabbt av olika anledningar och därför såg företaget till vårt behov och genomförde arbetet snabbt. Det var en snabb deal, kanske en av de snabbaste vi haft, samtidigt som det var en omfattande sådan.

I nästa veckas inlägg kommer jag att tala om hur behovet av utökad och outsourcad kundtjänst uppstod. Detta får ni dock vänta med att läsa om till dess. Under tiden ska jag be att få säga att jag starkt kan rekommendera outsourcing av kundtjänst till andra företag. Inte bara bolag inom vår bransch utan i alla branscher. Det underlättar något kopiöst för oss och det är jag övertygad om att det kan göra för er också.

Idag har vi frigjort extremt mycket tid i vår organisation. Tid som vi kan lägga på att bygga ut, optimera, finjustera och alla andra fina entreprenöriella uttryck. Testa outsourcing av ert företags kundtjänst också så ska ni få se att både tid och pengar frigörs. Det är faktiskt ganska fascinerande!